Python - zadania


Od krótkich i łatwych zadań "na pierwsze lekcje", po trudniejsze - wszystkie pogrupowane dla łatwiejszego wyboru tematyki.

Jeśli szukasz przykładów interaktywnych programów w Pythonie, to znajdziesz je (tutaj) .

Zadania nawiązują do Ściągawki z Pythona, którą znajdziesz (tutaj) .

Jeśli nie masz jeszcze "swojego miejsca" do programowania, to zobacz create.withcode.uk - dostępna za darmo bez zakładania konta i pozwalającą zabrać (a później wysłać) link do stworzonego programu.
Jak z create.withcode.uk można wysłać link opowiada ta instrukcja (tutaj) .







Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 1 Napisz program, który narysuje podaną obok figurę (wymiary i kolor na rysunku, a grubość pisaka 3).

Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 2 Napisz program, który narysuje pokazane obok figury (wymiary i kolory na rysunku, a grubość pisaka ustaw na 2).

Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 3 Napisz program, który narysuje pokazany trapez równoramienny (wymiary i kolory na rysunku, a grubość pisaka ustaw na 4).
Uwaga! Przerywana linia jest tylko do ułatwienia obrotu żółwia - nie rysuj jej!

Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 4 Napisz program, który narysuje czerwony trójkąt równoboczny, o długości boku 250 i grubości 10.
Uwaga! Cały trójkąt ma być widoczny w okienku programu!

Wskazówka: tak na wszelki wypadek - w trójkącie równobocznym wszystkie kąty mają po 60°

Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 5 Napisz program, który narysuje pokazane obok figury (wymiary i kolory na rysunku, a grubość pisaka ustaw sam (-a)). Obie figury mają być w całości widoczne w okienku programu.
Uwaga! Mniejszy prostokąt ma być dokładnie w środku.

Ruchy żółwia, kolory

Zadanie 6 Napisz program, który narysuje litery FX (sam (-a) dobierz kolor, długości i grubość).








okręgi

Zadanie 7 Napisz program, który narysuje takie same trzy styczne okręgi o promieniu 60, grubości 5 i kolorach takich, jak na rysunku. Wszystkie okręgi mają być w całości widoczne w oknie programu!

okręgi

Zadanie 8 Napisz program, który narysuje dwa „dotykające się” okręgi (czyli styczne), mniejszy o promieniu 30, a większy okrąg o promieniu 50 i odcinek łączący ich środki. Kolory takie jak na rysunku, a grubość linii dowolna.
Okręgi te mają być tak położone, że odcinek łączący ich środki jest poziomy.

okręgi

Zadanie 9 Napisz program, który narysuje widoczne obok figury (grubość 4, bok kwadratu 100, a kolory takie, jak na rysunku. Wszystko ma być w całości widoczne w oknie programu!

okręgi

Zadanie 10 Napisz program, który narysuje takie same pięć okręgów, przy czym jak widać, niebieskie są styczne do czerwonego. Wymiary i grubość pisaka dobierz sam (-a). Całość ma być widoczna w okienku programu.

okręgi

Zadanie 11 Napisz program, który narysuje okręgi z flagi olimpijskiej (bez tego skomplikowanego przeplatania). Wszystkie okręgi mają promień 30, a podany obok rysunek ułatwi ci ich precyzyjne rozmieszczenie. Wszystko ma być w całości widoczne w okienku programu.




Lokalizacja żółwia (dla znających układ współrzędnych)

Zadanie 12 Napisz program, który narysuje romb o przekątnych 290 i 140.

lokalizacja żółwia

Zadanie 13 Napisz program, który narysuje trójkąt równoramienny o podstawie 80 i wysokości 140.




Wyświetlanie tekstu

Zadanie 14 Napisz program, który narysuje okrąg o promieniu 80, dorysuje promień i podpisze środek okręgu literą O, a promień r.
(Niech litery nie dotykają grafiki)

wyświetlanie tekstu

Zadanie 15 Napisz program, który stworzy prostą tabelkę, np. taką jak na rysunku.




Działania matematyczne

Zadanie 16 Napisz program, który obliczy wartość tego wyrażenia.

działania matematyczne

Zadanie 17 Napisz program, który obliczy wartość tego wyrażenia.




Wprowadzanie danych tekstowych

Więcej przykładów zadań wymagających wprowadzania danych tekstowych jest w dziale "Wyrażenie warunkowe if"

Zadanie 18 Napisz program, który zapyta o imię, a następnie napisze "Witaj" i tu wstawi wpisane imię.




Wprowadzanie danych liczbowych

Zadanie 19 Napisz program, który obliczy pole trapezu, ale wcześniej zapyta jaka jest długość podstawy dolnej, górnej i wysokości.

wprowadzanie danych liczbowych

Zadanie 20 Napisz program, który obliczy temperaturę w stopniach Fahrenheita, kiedy wcześniej podamy mu temperaturę w stopniach Celsjusza (obok wzór zamieniający TF na TC).

wprowadzanie danych liczbowych

Zadanie 21 Napisz program, który obliczy koszt ogrodzenia prostokątnej działki (sama siatka, bez pozostałych elementów), czyli:
- zapyta, jaka jest długość działki,
- zapyta, jaka jest szerokość działki,
- zapyta, jaką szerokość będzie miała brama wjazdowa,
- zapyta, jaka jest cena za 1 metr bieżący siatki.
Następnie program obliczy obwód działki i odejmie część na bramę, a potem całkowity koszt potrzebnej siatki. Na końcu napisze, jaki jest wyliczony koszt siatki, np.: "Koszt zakupu siatki to (tutaj wstawi wyliczony koszt) zł".

wprowadzanie danych liczbowych

Zadanie 22 Napisz program, który narysuje kwadrat o polu powierzchni podanym przez użytkownika i podpisze na rysunku długość boku tego kwadratu.

wprowadzanie danych liczbowych

Zadanie 23 Napisz program, który narysuje romb, ale najpierw zapyta o długość boku i miarę jednego z kątów tego rombu.




Losowanie liczb

Zadanie 24 Napisz program, który wylosuje liczbę, ale wcześniej zapyta, jaka może być największa wylosowana liczba.

losowanie liczb

Zadanie 25 Napisz program, który narysuje okrąg, ale sam wcześniej wylosuje: promień, grubość linii i kolor (w przypadku koloru, zobacz na przykłady programów (tutaj) - tam jest pokazane, jak rozwiązać ten problem).
(obok przykładowe efekty programu)

losowanie liczb

Zadanie 26 Napisz program, który narysuje okrąg o losowym promieniu, a następnie opisze na nim kwadrat (zobacz rysunek - boki kwadratu są zewnętrznie styczne do okręgu).

losowanie liczb

Zadanie 27 (trudniejsze) Napisz program, który narysuje okrąg o losowym promieniu, a następnie wpisze w niego kwadrat (zobacz rysunek - wierzchołki kwadratu leżą na okręgu).




Pętla for...

Zadanie 28 Napisz program, który narysuje pięciokąt foremny, wcześniej pytając o długość jego boku.

pętla for

Zadanie 29 Napisz program, który narysuje wielokąt foremny, pytając wcześniej ile ma mieć boków i jaką długość ma mieć bok tego wielokąta.

pętla for

Zadanie 30 Napisz program, który narysuje np. 100 losowych okręgów, czyli za każdym razem w pętli for losowany będzie ich promień, kąt, o jaki obróci się żółw przed "skokiem" w nowe miejsce, długość "skoku" i grubość okręgu.

pętla for

Zadanie 31 Napisz program, który narysuje 70 pionowych, czerwonych odcinków (długość: 180, przerwy pomiędzy nimi: 5 pikseli).
Całość ma być widoczna w okienku programu!

pętla for

Zadanie 32 Napisz program, który narysuje poziomo 10 stycznych do siebie niebieskich okręgów o promieniu 15.
Całość ma być widoczna w okienku programu!

pętla for

Zadanie 33 Napisz program, który narysuje siatkę podobną do tej z rysunku. Sam(-a) dobierz długości, kolor i kąt nachylenia (siatka ma wypełniać całą szerokość okienka).

pętla for

Zadanie 34 Napisz program, który narysuje "gwiazdę" składającą się z losowej długości promieni, przy czym o ich ilość program ma najpierw zapytać użytkownika.

pętla for

Zadanie 35 Napisz program, który stworzy w okienku np. 50 napisów "Wakacje!", przy czym program za każdym razem wylosuje miejsce, w którym powstanie napis oraz wielkość fontów.

pętla for

Zadanie 36 Napisz program, który narysuje wychodzące ze środka okienka losowe "lizaki" (czyli "patyk i na końcu kółko"), ale najpierw zapyta:
- ile ma być tych "lizaków"?
- jaka ma być maksymalna długość "patyczka"?
- jaki ma być maksymalny promień kółka?
Zauważ jak leży okrąg na końcu "patyczka" - jest "ładnym przedłużeniem patyczka", a nie rysowany "gdzieś z boku".




Instrukcja warunkowa if

Zadanie 37 Napisz program, który zapyta o imię Mickiewicza i przy odpowiedzi ‘Adam’ napisze ‘Dobrze’, a w przeciwnym razie napisze ‘Źle’.

instrukcja warunkowa if

Zadanie 38 Napisz program, który zapyta użytkownika o ile pikseli chce przesunąć żółwia i jeśli ktoś poda więcej niż 200, to napisze ‘Wyjdzie poza okno’, a w przeciwnym razie przesunie żółwia do przodu o podaną przez kogoś liczbę pikseli.

instrukcja warunkowa if

Zadanie 39 Napisz program, który poprosi o wprowadzenie dwóch liczb (każdą osobno), po czym sprawdzi i napisze, która z nich jest większa lub czy są równe.

instrukcja warunkowa if

Zadanie 40 a) Napisz program, który poprosi podanie miesięcznego dochodu całej rodziny, zapyta też ile jest osób w rodzinie, po czym obliczy i wyświetli średni dochód na jednego członka rodziny.
b) Program sprawdzi też, czy otrzymany dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza 674 zł - jeśli tak, to napisze, że należy się zasiłek rodzinny.

instrukcja warunkowa if

Zadanie 41 W pewnym mieście przyjęto następujące zasady opłaty za posiadanie psa:
- opłata za każdego psa to 65 zł,
- jeśli rasa psa wymaga wydania zezwolenia, to dodatkowo 80 zł,
- zwolnione z opłat za 1 psa są osoby powyżej 65 roku życia,
- całkowicie zwolnieni z opłat są niewidomi i rolnicy posiadający co najmniej 3 ha ziemi uprawnej.
Napisz program, który obliczy łączny "podatek" za psy, pytając wcześniej:
- ile ktoś ma psów,
- czy rasa jego psa wymaga zezwolenia,
- ile ma lat,
- czy jest niewidomy,
- czy ma 3 ha lub więcej ziemi uprawnej.




Przerwa w programie

Zadanie 42 Napisz program, który wyświetli animowany sekundnik (podobny do tego obok).