Refleksje
Po wielu latach stosowania można powiedzieć jedno - to działa! Mówimy tu o matematyce i informatyce, gdzie do innych przedmiotów należałoby go zapewne dostosować. Najważniejsze są tutaj trzy fakty:
- uczniowie i rodzice uważają system za bardzo sprawiedliwy,
- ocena obliczone przez komputer w ponad 99% zgadza się z wyobrażeniem nauczyciela o ocenie dla danego ucznia.
- średnia ważona jest w polskiej edukacji dozwolona, gdyż nie jest zabroniona.
W debacie publicznej dotyczącej edukacji w Polsce pojawiają się głosy krytyczne wobec średniej ważonej w ocenianiu. Wiele z tych głosów jest słuszną pretensją do tych nauczycieli, którzy albo bezrefleksyjnie traktują średnią ważoną jako antidotum na myślenie o ocenianiu, albo mają szczere chęci lecz ich system wag jest skomplikowany i niezrozumiały.
Pozostała krytyka jest najczęściej niezrozumiała. Oto wybrane głosy krytyczne z dyskusji na koncie Budząca Się Szkoła:
- ... córka traciła motywację do nauki i kalkulowała, czy coś się opłaci czy nie... - przez wiele lat widziałem tylko jednego ucznia z klasy 8, który prowadził symulacje, czy opłaca mu się przyjść na ostatni sprawdzian, choć takich przypadków może być więcej w szkołach średnich,
- ... Jeśli wyliczymy średnią z ocen 6,5,4,3,2,1 i średnią ocen 1,2,3,4,5,6 to będą one takie same. Jednak progres jest tylko w drugim przypadku... - ta osoba liczyła po prostu czystą średnią arytmetyczną (słusznie zakazaną prawem oświatowym), a co do progresu, to powie o nim nauczyciel znający ucznia, gdyż zapisane obok siebie oceny są najczęściej z różnych działów (raz trudniejsze, raz łatwiejsze) i nic nie mówią o postępie; w widocznej wcześniej grafice widać, że ocena średnia wyliczona przez system RGB to w zaokrągleniu dostateczny, a liczona "prymitywną" średnią to w zaokrągleniu "niesprawiedliwe" dobry,
- ... wystarczyło mieć raz gorszy dzień i wielomiesięczne starania szły na marne... - lekarstwem byłaby właśnie ocena zielona, której późniejszy wpływ na średnią nie byłby tak drastyczny,
- ... Nigdy nie podchodziłam do oceniania matematycznie. Jestem absolutnie przeciwna ... - ta nauczycielka napewno podchodzi matematycznie do obliczania frekwencji w klasie, a czy to ma coś wspólnego z jej działaniami wychowawczymi?
- ... dzieci przychodzą do nauczycieli i mówią: - Proszę nie wstawiać mi tej 5... bo popsuje mi średnią, a walczę o 6 ... - tak może być, gdy ocen jest zbyt mało (jak za dużo to też niedobrze), a co do szóstki, to w przypadku dwóch ocen skrajnych (1 i 6) nie powinna być używana żadna średnia - tutaj liczą się już zupełnie inne czynniki.