Wciągające ćwiczenie polegające na synchronicznej obserwacji mapy z aktualnym ruchem statków na świecie i obrazu z kilku kamer Kanału Panamskiego.
Jest coś bardzo pociągającego w obserwacji danych obiektów czy zjawisk w czasie rzeczywistym, a często słyszane pytania dzieci Ten statek naprawdę jest tam teraz? pokazują, że ten rodzaj ćwiczeń ma swoją specjalną magię!
Chyba wszystkie strony pokazujące na żywo ruch statków korzystają ze strony marinetraffic.com, która choć płatna udostępnia podstawowe dane. Nasz wybór to strona caricoos.org, na której intuicyjna nawigacja jest płynna, a okno z danymi zajmuje prawie cały ekran. Chociaż pierwsze wrażenie mapy ze statkami jest "odrzucające" - ogromna ilość statków (małe kolorowe strzałki na mapie) i fatalne kolory dla wody (biały) i lądu (szary), to po chwili można to już dobrze ogarniać.
Mapa aktualnego ruchu statków dostępna jest na stronie caricoos.org/ship-tracker (otworzy się w nowej karcie).
Po zbliżeniu na mapie danego statku (+/- na mapie lub kółko myszy) i kliknięciu na niego, otrzymamy podstawowe informacje, jak chociażby nazwa czy prędkość, ale kliknąwszy w zielony przycisk "Vessel details" otrzymamy masę informacji o statku, a także galerię jego zdjęć.
Mamy dostęp do obrazu z wszystkich 5 śluz Kanału Panamskiego (Miraflores, Gatun, Cocoli, Pedro Miguel i Aqua Clara). Obrazami są zdjęcia odświeżane co ok. 10 sekund.
Zbiór kamer Kanału Panamskiego jest TUTAJ
Warto zobaczyć choć jeden z podanych niżej filmików, aby lepiej zrozumieć "jak to wszystko działa":
- minutowe filmiki poklatkowe (timelapse) pokazujące działanie śluzy Miraflores na Kanale Panamskim ( LINK ) i
( LINK )
- 11-minutowa animacja+video pokazująca nowe śluzy Kanału ( LINK )
- doskonały film poklatkowy pokazujący z pokładu statku całą trasę przez Kanał Panamski ( LINK )
Podstawowe pytanie w tym ćwiczeniu jest takie: otwórz obraz którejś ze śluz Kanału Panamskiego, na której akurat jest jakiś statek, a z mapy dowiedz się co to za statek, jak się nazywa, skąd i dokąd płynie, pod jaką banderą, itp.
Pytanie to można oczywiście zadać w odwrotnej kolejności - najpierw mapa, później obraz z kamery.
Jest pewne, że to ćwiczenie wywoła od uczniów szereg najróżniejszych pytań o tematyce morskiej, więc osoba, która je przeprowadza musi być "na to gotowa".
Ćwiczenie to może być też wstępem do wielu "trudniejszych" pytań, które będą już wymagały "buszowania po internecie", jak np. Pod jakimi banderami najczęściej pływają statki i dlaczego?