NoLimits 2 Roller Coaster Simulation to symulator rollercoastera (kolejki górskiej) zawierający zarówno Edytor do stworzenia trasy (właśnie on będzie nas interesował), jak i przejazd w renderowanym świecie 3D (ten niestety będziemy mogli zobaczyć już nie na swoim projekcie, gdyż omawiamy tu program w wersji DEMO; pełna wersja na STEAM kosztuje ok. 35$).
Jak wygląda taki przejazd można zobaczyć na filmiku (link po prawej - nowa karta).
Nas najbardziej interesuje etap projektowania, którego podstawowe kroki wyjaśnia podana niżej ściągawka. NoLimits jest dlatego interesujący, że projektujemy tu na "klasycznym" podziale widoków: z Góry. z Lewej, z Frontu, chociaż jest oczywiście możliwość operowania w widoku Perspektywa (pełne 3D okiem ruchomej kamery).
To jednak nauka widzenia obiektu z różnych ujęć jest tutaj najcenniejsza, bo chociaż są inne programy pracujące w ten sam sposób, to tutaj mamy "fabryczną" motywację - budujemy przecież rollercoaster!
Demo programu NoLimits 2 można pobrać tutaj (ze strony producenta; ok. 600 MB) lub tutaj (Instalki; ok. 380 MB).
Angielskojęzyczne instrukcje są zarówno w programie, ale też tutaj (otworzą się w nowej karcie).
Poniżej ściągawka pokazująca absolutne minimum tworzenia trasy kolejki, a pod nią kilka gotowych ćwiczeń, które sprawdziły się na lekcjach i kółkach.
Jak przechylać trasę - łatwo do tego dojść doświadczalnie. Warto jeszcze pamiętać o częstym zapisywaniu swojego projektu i nie "rozpędzaniu się" w długości trasy, gdyż wersja demo wprowadza tu ograniczenie.
Ćwiczenie 1
Zbuduj kolejkę, która ma: stację, windę, 2 wzniesienia i część hamującą. Wagoniki powinny same wjeżdżać na wzniesienia, a także zatrzymywać się później na stacji.
Zobacz po prawej przykładowy projekt takiej kolejki.
Ćwiczenie 2
Zmodyfikuj poprzednią kolejkę tak, aby z góry miała kształt ósemki, a wagoniki przejeżdżały nad stacją.
Zobacz po prawej przykładowy projekt takiej kolejki.
Ćwiczenie 3
Zaprojektuj kolejkę, która ma pionową pętlę (jak na zdjęciu).
Zobacz po prawej przykładowy projekt takiej kolejki.
Ćwiczenie 4
Zaprojektuj kolejkę, która ma w dwóch miejscach spiralnie skręcone tory (np. winda i jakiś inny segment).
Zobacz po prawej przykładowy projekt takiej kolejki.